Relacja z wyjazdu do obozu koncentracyjnego w Ravensbrück

Uczennice klasy 1c - Paulina Dąbrowska, Natalia Miszta, Alicja Kuczyńska - przedstawiają relację z wycieczki do obozu koncentracyjnego w Ravensbrück, która odbyła się w ramach zakończenia projektu O tym nie można zapomnieć. Kobiety, które przeszły piekło obozów i łagrów.

17 kwietnia (piątek)

W piątek, 17 kwietnia 2015 roku, wyruszyłyśmy wraz z opiekunami (Panią Anną Krzykowską, Panią Ewą Bednarczyk i Panią Anną Rymaszewską) oraz pozostałymi uczestnikami projektu z Polski na wycieczkę do wioski Ravensbrück, położonej niedaleko miejscowości Fürstenberg w Niemczech, w której znajduje się obóz koncentracyjny z czasów II wojny światowej. Po długiej podróży, około godziny 17.00, dotarliśmy na miejsce. Od razu zaczęliśmy zwiedzać okolicę. Na samym początku poszliśmy nad jezioro, do którego wrzucono prochy zmarłych więźniarek. Uczciliśmy ich pamięć, rzucając róże do wody. Tego samego dnia wieczorem udaliśmy się do naszego ośrodka noclegowego w miejscowości Waren, gdzie zobaczyliśmy między innymi port i piękny rynek.

18 kwietnia (sobota)

Pierwszego dnia po przyjeździe mieliśmy zbiórkę już o godzinie 6.00 rano, aby móc, jak najwięcej zwiedzić. Gdy dotarliśmy na miejsce obozu i wysiedliśmy z autokaru, nasi opiekunowie dali nam kilka godzin wolnego czasu, w trakcie którego mogliśmy sami dokładnie zapoznać się z obozem. Podzieliliśmy się więc na grupki i poszliśmy własnymi ścieżkami. Nasza grupa wyszła poza mury obozu, w głąb lasu. Zobaczyliśmy tam ruiny domów, w których stacjonowali oficerowie i żołnierze wojsk radzieckich po wyzwoleniu obozu w roku 1945, a także inne pozostałości po II wojnie światowej. O godzinie 14.00 wróciliśmy na miejsce zbiórki i całą grupą udaliśmy się na stołówkę. Tuż po obiedzie przeszliśmy do sali konferencyjnej, aby obejrzeć wyniki pracy naszych kolegów i koleżanek biorących udział w poprzedniej edycji projektu. Obejrzane filmy dały nam obraz tego, jak powinien wyglądać nasz film, który będziemy przygotowywać po powrocie. Po zakończeniu pokazu filmów kontynuowaliśmy zwiedzanie obozu: byliśmy w krematorium oraz domu mieszkalnym komendanta SS. Wszystkie te miejsca zapierały dech w piersiach i zrobiły na nas ogromne wrażenie. W każdym miejscu umieszczone były tabliczki oraz liczne fotografie na temat tamtych czasów. Można było na własne oczy zobaczyć między innymi prycze, na których spały więźniarki, i ubrania, które nosiły. Powrót do ośrodka noclegowego zaplanowany był na godzinę 18.00.

19 kwietnia (niedziela)

Następnego dnia, była to niedziela, rano pojechaliśmy ponownie do Ravensbrück. Tuż po przyjeździe udaliśmy się na mszę świętą na terenie obozu. Zaraz po niej odbyły się uroczystości upamiętniające 70. rocznicę wyzwolenia obozu. Mieliśmy okazję usłyszeć przemówienia wielu osób, między innymi małżonki prezydenta RP Anny Komorowskiej oraz przewodniczącej Międzynarodowego Komitetu Więźniów Ravensbrück Annette Chalut. Towarzyszyła im odpowiednio dobrana do okoliczności muzyka, którą wygrywała orkiestra. Gdy uroczystości dobiegły końca, nadszedł czas na zapalanie zniczy oraz ponowne wrzucenie kwiatów do jeziora. Gestem tym po raz kolejny oddano hołd ofiarom nazistowskiego obozu koncentracyjnego w Ravensbrück. Kolejnym punktem programu wycieczki było zwiedzanie terenów obozu wraz z byłymi więźniarkami. My miałyśmy przyjemność rozmawiać z Panią Alicją Gawlikowską oraz Panią Barbarą Piotrowską. Podzieleni na kilkuosobowe grupy, w towarzystwie kombatantek, odwiedziliśmy nowo otwartą wystawę. Pod koniec dnia ponownie mieliśmy chwilę wolnego czasu dla siebie, który wykorzystaliśmy na ostatnie rozejrzenie się po obozie. Około godziny 18.00 wszyscy razem wróciliśmy na nocleg do Waren.

20 kwietnia (poniedziałek)

Tego dnia czekała nas podróż powrotna do Polski. Zanim jednak wyjechaliśmy z Niemiec, zatrzymaliśmy się na trochę na rynku w miasteczku Fürstenberg, aby zrobić ostatnie zakupy przed wyruszeniem w drogę powrotną. Gdy czas wolny upłynął, wsiedliśmy do autokaru i około godziny 20:00 byliśmy już z powrotem w Polsce. Podróż przebiegła spokojnie i komfortowo.

***

Podsumowując naszą relację, chciałybyśmy podkreślić, że pobyt w obozie w Ravensbrück w obecności byłych więźniarek oraz udział w uroczystościach 70. rocznicy jego wyzwolenia były dla nas niezwykłymi przeżyciami. Z pewnością chwile spędzone w tym miejscu i spotkanie z ofiarami nazistowskiego reżimu na długo pozostaną w naszej pamięci. Wyjazd ten był dla nas wyjątkową okazją do zobaczenia obozu na własne oczy, a tym samym poszerzenia wiedzy na temat II wojny światowej.

Podczas pobytu w Niemczech miałyśmy również możliwość sprawdzenia swoich umiejętności komunikacyjnych z języka niemieckiego i angielskiego, a przy tym zawarłyśmy wiele nowych znajomości. Uważamy, że wyjazd był bardzo dobrze zorganizowany, a te kilka dni, które spędziliśmy u naszych zachodnich sąsiadów, zaliczamy do bardzo owocnych w doświadczenia.